2018 was een nieuw recordjaar voor verstoringen in het Nederlandse vliegverkeer

4 januari 2019
AirHelp

AirHelp, het wereldwijde claimbedrijf voor luchtvaartmaatschappijen, heeft de vertragingen van 2018 berekend voor de Nederlandse luchthavens. De resultaten liegen er niet om: 2018 was opnieuw een recordjaar wat betreft vertragingen en EC261-compensatie.

  • Ongeveer 300.000 vliegtuigpassagiers hebben tijdens hun reizen vanaf Nederlandse luchthavens in 2018 vluchtverstoringen ervaren, die in aanmerking komen voor compensatie.
  • Gemiddeld 77,3% van alle vluchten op alle luchthavens in Nederland in 2018 verliep op tijd.
  • Reizigers op vliegvelden in Groot-Brittanië hadden in 2018 meeste last van vertragingen.

Het aantal verstoringen in het vliegverkeer was in 2018 hoger dan ooit. Vooral de zomerperiode was hectisch en chaotisch, waardoor veel reizigers naar zonnige oorden getroffen werden. De grote aantallen passagiers op de Nederlandse luchthavens hadden te maken met lange wachttijden, terwijl een groot aantal vluchten werd getroffen door vertragingen en annuleringen. Er werd dus nogal wat geduld gevraagd van de vakantieganger. Gemiddeld ondervonden elke dag van het jaar ruim 800 passagiers, die vanaf een Nederlandse luchthaven vertrokken, een verstoring.

In feite is elke vijfde vlucht vanaf een Nederlandse luchthaven getroffen door een vorm van verstoring (vertraging van meer dan 15 minuten en de annuleringen). Eén van de belangrijkste redenen voor de vele vertragingen en verstoringen van de vluchten vormden de stakingen van luchtvaartmaatschappijen. Tegelijkertijd heeft een grote toename van vliegtuigpassagiers de luchthavens onder druk heeft gezet. Daardoor ontstond een gebrek aan capaciteit op het gebied van verkeersruimte.

Reizigers die vertrokken vanaf Nederlandse luchthavens waren in 2018 nog relatief af in vergelijking met reizigers op de vliegvelden in Groot-Brittannië en Ierland. In die regio vonden namelijk de grootste vijf verstoringen in Europa plaats. Een bom uit de tweede wereldoorlog bij London City en slechte weersomstandigheden waren de grote boosdoeners. De drones boven Gatwick nemen de topzeven positie in wat betreft vertragingen.

Andreas Hermansson, woordvoerder van AirHelp en expert in passagiersrechten, zegt: “2018 zal de boeken ingaan als een jaar dat het uiterste van de luchtvaartindustrie gevraagd heeft. De gebeurtenissen van het afgelopen jaar hebben aangetoond dat er nog veel werk aan de winkel is. Luchtvaartmaatschappijen moeten nog veel meer prioriteit geven aan de rechten van de passagiers. We hebben een grote toename van het aantal aanvragen gezien en er is duidelijk behoefte aan AirHelp om te vechten om passagiers informatie te verstrekken en hen te helpen om de compensatie te krijgen waar ze recht op hebben.”