PR

Hoe word je een tech PR pro? – deel 2

Hoe word ik zo snel mogelijk een tech PR pro en, belangrijker nog, hoe blijf ik op snelheid om in deze hectische wereld bij te blijven?

In december 2014 begon ik als onervaren junior bij tech PR bureau En Serio. Met Eric, Marlies, Emile en Ineke als mijn ervaren leermeesters (en juffen) sta ik aan de voet van een nieuwe carrière. Hoe word ik zo snel mogelijk een tech PR pro en, belangrijker nog, hoe blijf ik op snelheid om in deze hectische wereld bij te blijven?

Een nieuwe carrière dus, waar gaan we beginnen? Week één stond volgepland met briefings over de klanten die En Serio rijk is. Colt, Juniper Networks, Barracuda Networks, voor mij op dat moment nog vreemden. Ik mag dan affiniteit hebben met techniek, dit ging veel verder dan het gewone huis-tuin-en-keuken-spul. Ingewikkelde oplossingen voor software defined networking en complexe storage- en security-apparaten zorgden dat mijn hersenen overuren maakten. Mijn bootcamp was begonnen en dat betekende keihard werken.

De wondere wereld van tech PR

Al snel kwam ik erachter dat verdiepen in achtergrondinformatie en het jargon, niet geheel onbelangrijk is wanneer je je stort in de wondere wereld van tech PR. Ik ben zelf meer een doener ben dan een denker. Regelmatig vind ik mijzelf in een positie dat ik handel voor ik mijn strategie heb bepaald. Zo vroeg Marlies mij om een product van Barracuda te pitchen voor een review. Uiteraard vond ik dit geen probleem. Ik las de redelijk technische productomschrijving snel door en pakte de telefoon. Enigszins zenuwachtig stak ik mijn verhaal af en het leek prima te gaan, totdat de journalist vroeg: “Kun je me wat meer vertellen over de werking van het product?” Het zweet brak me uit, het bloed pompte naar mijn hoofd en ik stamelde een vaag verhaal met een paar zinnen die ik nog net had opgepikt uit de omschrijving. Fail!

Les 1 van mijn PR bootcamp geleerd: Journalisten zeggen niet gewoon ‘ja, doe maar’ wanneer jij ze vraagt een product te testen. Het geven van een beetje achtergrondinformatie hoort erbij. Ik schreef eerder ‘leren door te doen en te ervaren’, maar leren door iets drie keer te lezen kon ik daar dus vanaf nu bijplakken. Gelukkig had ik nog een paar mensen om te oefenen en niet zonder resultaat. Inmiddels stond mijn hoofd op ontploffen en had ik klotsende oksels, maar kon ik mijn verhaal overtuigend genoeg brengen. Een journalist was enthousiast om het product te testen en een paar weken later verscheen het artikel in hun magazine. Mijn eerste PR-uitdaging heb ik doorstaan, nu snel door naar de volgende horde.