Vlucht vertraagd? Ook met deze gekke redenen heb jij recht op compensatie

10 april 2019
AirHelp

Gemiddeld lopen in Nederland meer dan zes vluchten per dag vertraging op. Dat je (helaas) geen geld terugkrijgt bij vertraging door storm wist je misschien al. Maar bij deze vier gekke gevallen heb jij hoogstwaarschijnlijk recht op je compensatie. Het bedrijf AirHelp, zet zich dagelijks in voor de passagiersrechten overal ter wereld en helpt je graag met het indienen van een claim om te zorgen dat jij je compensatie ontvangt.

Dan maar zakdoekjes

Wist je dat in 2017 een vlucht van British Airways niet op tijd kon vertrekken van London naar Barbados omdat er te weinig WC-papier en koptelefoons aan boord waren? Blijkbaar waren de producten goed verstopt, aangezien het vliegtuig pas vijf(!) uur later dan gepland vertrok. Uiteraard hadden de 280 passagiers recht op een compensatie, van maar liefst €600,- euro per persoon.

Maar het kan nog gekker. Wat doe je als er te weinig water aanwezig is op de vlucht van Glasgow naar Tenerife? Juist, je maakt een noodlanding in Manchester. De Britse low-cost maatschappij Jet2 is het gelukt om te weinig water voor de bereiding van koffie en thee in te slaan waardoor het vliegtuig eerst omkeerde richting Glasgow, maar zelfs dat niet meer kon halen en moest uitwijken naar Manchester. Gelukkig konden alle getroffen passagiers worden overgezet op een andere vlucht vanuit Manchester.

Proost

New York is de stad die nooit slaapt, wordt er wel eens gezegd. Uiteraard hoop je dat als je terugvliegt van New York naar Amsterdam dat je piloot dat wel even gedaan heeft. Toch bleek dat de copiloot iets te diep in het glaasje had gekeken waardoor hij het toegestane alcoholpercentage van 0,2 zelfs drie keer overschreden had. De vlucht werd geannuleerd en de langzaam ontnuchterende piloot sloot zijn city trip af met een boete van €3.400,- euro.

Je eigen glazen ingooien

Ook tijdens een vlucht van Finnair was alcohol de veroorzaker van een flinke vertraging. De bemanning wilde twee dronken passagiers uit het nog aan de grond staande vliegtuig laten verwijderen, toen er een flinke ruzie ontstond. In het heetst van de strijd moest zelfs het vliegtuigraampje eraan geloven. De luchtvaartmaatschappij had al deze ellende kunnen voorkomen door de passagiers bij het instappen al te weigeren. Dat vond ook de rechter nadat AirHelp het initiatief nam om daar gelijk te halen voor de getroffen passagiers, die daardoor een financiële compensatie kregen.

Ken jij je rechten bij vertragingen?

Ondanks de stiptheid van vliegvelden kan er helaas altijd een verstoring voorkomen. Vertraagde of geannuleerde vluchten of zelf een instapweigering kunnen je vakantie flink verpesten. Bij verschillende omstandigheden hebben passagiers recht op een financiële compensatie van maximaal €600,- euro per persoon. De voorwaarden hiervoor zijn onder andere dat de luchthaven van vertrek binnen de EU moet zijn, of dat de luchtvaartmaatschappij in de EU gevestigd moet zijn en in de EU moet landen. Bovendien moet de reden voor de vertraging van de vlucht worden veroorzaakt door de luchtvaartmaatschappij. Compensatie kan binnen drie jaar na de verstoorde vlucht worden geclaimd. Situaties die worden beschouwd als ‘buitengewone omstandigheden’ zoals storm of medische noodgevallen, houden in dat de uitgevoerde luchtvaartmaatschappij is vrijgesteld van de verplichting om passagiers te compenseren. Met andere woorden, ‘buitengewone omstandigheden’ komen niet in aanmerking voor een financiële compensatie.