Slechte VR-apps bedreigen innovatie
Bedrijven willen de marketingboot niet missen, en springen daarom graag in op tech-trends. Maar de ‘fear of missing out’ kan negatieve gevolgen hebben voor de innovatie van die trends.
Slechts tijd voor drie apps
Apps zijn de toekomst, want iedereen gebruikt ze. Elke dag weer. Met dat idee starten duizenden bedrijven een app om hun product of merk te promoten. Het is dus niet meer alleen ‘mobile first’, maar ook ‘app first’: eerst de app, dan de rest.
Of het zijn vruchten afwerpt valt nu te betwijfelen. Uit cijfers van The 2015 U.S. Mobile App Report blijkt er namelijk helemaal niet zoveel tijd meer aan apps te worden besteed. Bijna 4 van de 5 minuten die een gebruiker aan zijn smartphone spendeert, gaan op aan zijn of haar 3 favoriete apps. Denk daarbij aan WhatsApp, Facebook en Instagram. Dat laat weinig tijd over voor andere apps. Je kunt je daarom afvragen of het de tijd en moeite waard is om aan een app te werken die amper wordt gebruikt. En dus proberen bedrijven iets nieuws.
VR als marketingtruc
Ik sta met een korte broek aan in Cuba. Een glimmende cabriolet rijdt toeterend langs. Ik hoor gezang en draai me om: daar staat een groep Cubanen te dansen. Net wanneer ik mee wil doen, zweeft er een gigantische batterij in de lucht. “Batterij bijna leeg” staat er in haast onleesbaar grote letters. Bril af: ik sta gewoon weer in de woonkamer. Voor deze ‘vakantie’ hoefde ik niet naar een reisbureau. Eén bezoekje aan de HEMA was voldoende: VR-bril op en gaan.
Doe het goed of doe het niet
Met de groeiende populariteit van VR en de goedkope Google Cardboard stijgt het aantal VR-apps. Of ik nu wil chatten, Google Streetview in 360 graden wil zien of een spookhuis in wil stappen: er is een VR-app voor. Maar buiten een paar apps van hoge kwaliteit kom ik vooral slechte graphics tegen. Apps waar ik duizelig van word of die niet werken. Veel VR-apps promoten een merk, maar bieden niet de juiste beleving. En dat is jammer. Niet alleen voor de gebruiker, maar ook voor de maker omdat VR zoveel meer potentie heeft. Ik mis VR-apps die een doel dienen en tot in de puntjes zijn uitgewerkt. Medische scholen die je bijvoorbeeld in een operatieruimte laten staan. Pilotenopleidingen die zichzelf promoten via 360-graden video’s in de cockpit.
Blijft het bij slechte apps, dan zal het enthousiasme over VR afnemen en trekken investeerders zich terug. Dus doe het goed, of doe het niet. Want hoe meer slechte apps, hoe moeilijker het zal worden VR naar het volgende level te tillen. We zijn er nog niet. Tot die tijd: terug naar Cuba.