Zo leer je het product van je opdrachtgever kennen: 4 tips
Het moeilijkste van B2B tech PR vind ik – en ik zal vast niet de enige zijn – het begrijpen van de producten van onze opdrachtgevers. Lappen tekst of een telefonische briefing geven mij in veel gevallen net niet wat ik nodig heb om echt te snappen hoe een oplossing werkt. Gelukkig zijn er ook andere manieren om meer feeling te krijgen met een bepaald product.
Onze opdrachtgevers zijn met name gericht op de zakelijke markt, en velen van hen maken oplossingen die ik in mijn dagelijks leven nooit zal hoeven en kunnen gebruiken. Vooral op het gebied van bijvoorbeeld ‘storage’, ‘networking’ en ‘security’ klapperen mijn oren regelmatig wanneer ik een persbericht lees over een nieuw product. Want termen als “hyperconverged storage” of “converged optical packet networking” zeggen mij, een ware alfa met twee linkerhanden, nou eenmaal niet zoveel. En mijn vier jaar PR-ervaring helpt in dit soort gevallen meestal ook niet. Ik moet mezelf dus continu extra verdiepen in deze vrij ingewikkelde materie.
Lezen, lezen, lezen
In de eerste jaren van mijn PR-carrière probeerde ik zoveel mogelijk te lezen over de oplossingen van onze opdrachtgevers. Op die manier kreeg ik in elk geval een idee van het product. Klakkeloos journalisten opbellen zonder te begrijpen wat die nieuwe oplossing van onze klant precies doet vermeed (en vermijd) ik zoveel mogelijk om te voorkomen dat ik hun tijd zou verspillen of dom over zou komen. Bovendien ben ik veel overtuigender richting een journalist wanneer ik begrijp wat een product doet. Helaas is het voor mij in de dagelijkse praktijk vrij lastig om helemaal uit te pluizen hoe iets werkt, want de klok tikt door en tijd is kostbaar.
Of toch maar het veld in…
Als praktisch ingesteld mens wil ik niet alleen over een product lezen, maar het ook live zien, aanraken en desnoods ruiken. Dan onthoud ik namelijk veel beter wat het doet en waarom het nuttig is. Een productdemo bij een klant, een case study interview op locatie of een rondleiding door een datacenter helpen mij enorm om meer feeling te krijgen met de oplossingen van opdrachtgevers. Daardoor kan ik er beter over schrijven, meer creatieve invalshoeken bedenken en er enthousiaster over vertellen.
Vier tips
Voor beginnende PR-adviseurs, maar ook voor de PR-pro’s onder ons die misschien niet de tijd hebben of nemen voor dit soort zaken heb ik daarom de volgende vier tips:
- Check bij nieuwe opdrachtgevers altijd of het hele account-team (dus ook de junioren!) een productdemo mag volgen en doe dit weer wanneer je opdrachtgever een compleet nieuwe oplossing introduceert. En ja, dit is meteen ook een indirecte oproep aan onze opdrachtgevers…
- Bouw bij internationale opdrachtgevers een relatie op met de lokale mensen binnen de organisatie – zij weten veel beter wat hun producten doen binnen jouw regio, en wie daar profijt van heeft, wat er goed gaat en welke problemen er spelen bij hun klanten.
- Organiseer tech-gerelateerde teamuitjes naar bijvoorbeeld een datacenter of een smart factory. Dit is niet alleen nuttig, maar ook nog eens heel gezellig en levert je nieuwe contacten op.
- Plan een case study interview bij de klant van je opdrachtgever. Dit kost meer tijd dan een telefonisch interview, maar is ook meteen veel leerzamer. Vraag de IT manager altijd even of je naar het product mag kijken, zelfs als het bijvoorbeeld gaat om een ‘saaie firewall’. Een product gaat op die manier veel meer leven en het maakt een case study interview stukken interessanter.
Veel succes!