Technology

Circulair (de loop closen)

De overgang van 2015 naar 2016 is nog maar net voorbij. Traditioneel HET moment om zowel achter- als vooruit te kijken. Je ziet het in de media, met terugblikken en voorspellingen, lijstjes en de ene na de andere oudjaar-conference. En wie gebruikt de kerstvakantie nou niet om privé de balans op te maken? In elk geval een ieder die het nieuwe jaar met goede voornemens start…

Bij de aandacht voor goede voornemens is wel een trend te zien, die overal opduikt, als je er eenmaal op let: de groeiende populariteit van ‘circulair’. Steeds vaker hoor je dat mensen niet meer aan goede voornemens doen, omdat ze hun slechte gedrag liever meteen bijsturen in plaats van het aan een bepaald moment op te hangen (en vaak net zo hard weer los te laten). Hetzelfde zie je in het bedrijfsleven, waar de roep om een einde te maken aan jaarlijkse functioneringsgesprekken en over te gaan tot een systeem van voortdurende feedback steeds luider wordt. Ben je in je privéleven voor de bewustwording van eventueel slecht gedrag voornamelijk op zelfreflectie en de brute eerlijkheid van echte vrienden aangewezen, in het bedrijfsleven zijn er voor voortdurende feedback steeds meer (technologische) instrumenten voorhanden. En dat zullen er gezien de voorspellingen over het Internet of Things (IoT) steeds meer worden.

Gevalletje circulair

Voor mij is dit niet beter te illustreren dan met softwarebedrijf PTC. PTC is een persoonlijk gevalletje van circulair, aangezien het bedrijf zo’n 14 jaar geleden een van mijn eerste accounts was toen ik in de tech PR startte. Hoe we beide ook veranderd zijn in de tussenliggende jaren, het klikte meteen weer. PTC speelt tegenwoordig mee in de markt van IoT, met als slimme toepassing dat de gegevens van producten door de toevoeging van een chip ook nadat ze in gebruik genomen worden, teruggevoerd kunnen worden naar de ontwerper en producent, om voortdurend verbeterde modellen te kunnen leveren. Over smart gesproken.

In de industrie heet dit closed-loop-manufacturing en daarvandaan is het maar een klein sprongetje naar de ‘closed loop’ of circulaire economie. (Ik zei toch al dat je het overal ziet als je er op gaat letten…) De onderliggende gedachte hiervan is zo weinig mogelijk gebruikte middelen te verspillen door ze opnieuw te gebruiken. Het is de bedoeling dat Nederland in 2016 laat zien een echte circulaire ‘hotspot’ te zijn. Ik ben benieuwd. Een start-up als Closing the Loop (disclaimer: alumnus van het groene groeiprogramma van En Serio klant Investment Ready) geeft in elk geval het goede voorbeeld. Hergebruik kan overigens ook in de PR een bijzonder efficiënt en effectief middel zijn, maar daarover in een volgend blog meer.

Tijdens het bedenken en schrijven van deze blog passeerden veel klanten uit het verleden in gedachten de revue. De ervaringen die ik met hen op deed neem ik mee naar morgen. Waarmee ik weer terug ben bij het begin.

PS: Bert, bedankt.

Zonder jouw onvergetelijke gebruik van de uitdrukking ‘de loop closen’ was deze blog nooit tot stand gekomen.