Inwerken bij een tech PR-bureau
September is elk jaar een maand waarin nieuwe dingen starten. September 2020 was op veel vlakken een beetje anders. Veel bedrijven, werknemers en miljoenen andere mensen raakten na de eerste lockdown gewend aan thuiswerken en minder fysiek contact. Zo ook de nieuwe rekruten. Mijn naam is Nahuel Mercedes en ik ben de nazomer van 2020 begonnen bij En Serio, een PR-bureau gericht op de technologiesector. Op zich klinkt deze zin vrij normaal. Maar in de toekomst zullen er vast een paar mensen zijn die zeggen; wow, dat was toén. Virtueel inwerken bij een PR bureau: dat is waar ik het over wil hebben.
Verbonden blijven met collega’s
Het verbaasde mij eigenlijk niet dat een doorgewinterd tech PR-bureau de tools in huis had om virtueel contact menselijker te maken. Ik werd dan ook vrij soepel welkom geheten via talloze apps en kreeg al snel door dat En Serio al jaren gebruik maakt van software om beter samen te werken zoals project management tool Asana. Virtueel communiceren gebeurt met Slack en Zoom en de nieuwsstromen worden toegankelijk gemaakt met tools zoals HubSpot en Coosto. In mijn eerste dagen sprak ik sommige collega’s niet meteen. Laat staan dat we elkaar persoonlijk konden ontmoeten. Wel hadden we elkaar al via verschillende videogesprekken kunnen begroeten. Daar bovenop was het de HR-software BambooHR die mij al de hobby’s van toekomstige collega’s liet zien. Dankzij deze voorbereiding, voelde mijn eerste week als een warm welkom.
Openheid bij En Serio
De open cultuur van En Serio kwam duidelijk naar voren in de eerste gesprekken maar was pas echt goed terug te zien in de transparante manier van communiceren tussen de teams. In Slack kon ik makkelijk gesprekken teruglezen en zo iedereen nog beter leren kennen. Een digitale verbintenis die toch ook voor een connectie zorgt. Met de juiste accounts aangemaakt en de open sfeer op de werkvloer kon ik al snel aan de slag. Het warme bad bij aankomst werd al gauw een waterpretpark, inclusief glijbaan en stroomversnelling, maar gelukkig altijd met de juiste temperatuur.
Complexiteit vertalen naar toegankelijke teksten
Ik heb een aantal jaar mijn fascinatie voor de financiële sector en fintech kunnen uiten in Amsterdam en Brussel. Dat heb ik gek genoeg gedaan met een passie voor taal en communicatie maar wel met een wiskunde-aversie. De moderne bankensector bestaat uit meer dan cijfers en statistieken maar is de communicatie nog wel vaak abstract en technisch. Heldere taal is hier een welkom instrument en zijn communicatievraagstukken des te meer uitdagend. Nog complexer is de plek waar Nederlandse Wet- en regelgeving grotendeels wordt bedacht en gefabriceerd: Brussel. Niet ver van Amsterdam maar toch een wereld op zich. De politieke debatten, onder andere over technologie, neem ik hieruit mee naar En Serio en hoop ik met die kennis ook iets toe te kunnen voegen aan het werk van En Serio. Dit werk speelt zich grotendeels af in de wereld van de software, hardware, apps. Genoeg complexiteit ook in deze wereld. Naast cijfers is de programmeertaal de leidende bron en digital data van een ander niveau. Ik ben daarom ook erg blij met de kans om het technologie-domein meer te verkennen, vooral omdat ik dat ga doen met een groep ervaren en betrokken teamleden.
Technologie begrijpen door PR
Ik wil bij En Serio een antenne aanmaken die past bij de toekomstgerichte PR-professie. En dan niet zo’n antenne die je moet inklappen als je een garage inrijdt maar het liefst een satelliet aangestuurde chip. Een chip om de toon en thema’s in het actuele medialandschap (met dito perslijst) feilloos aan te voelen op het gebied van B2B software, AI, cyberveiligheid en fintech. Zo kan ik innovatieve bedrijven helpen om hun boodschap bij het juiste medium, op het juiste moment te plaatsen.
Ook wil ik de strategische PR-benodigdheden van de innovatieve ondernemers, startups, scale-ups, unicorns en gevestigde, ambitieuze tech innovators leren begrijpen. Van het bedenken van nieuwe campagnes of het lokaal uitrollen van bestaande strategieën tot het schrijven van persberichten en klantverhalen. Begrijpen is één ding maar ook zou ik willen leren anticiperen op de echte needs; proactief adviseren, onderbouwd met behulp van slimme tools maar vooral ook kijkend naar hoe mensen binnen organisaties samenwerken.
Tenslotte kijk ik er naar uit om de En Serio-community van tech-experts, geeks, hackers en journalisten bij elkaar brengen om van ze te leren en om nieuwe verhalen te vertellen. Dit avontuur ga ik graag aan met een warm hart voor en een beetje voorkennis van fintech en mijn verleden in de politieke EU-arena van Brussel.